Home » » Harimau-harimau yang masih hidup dan sudah punah di seluruh dunia

Harimau-harimau yang masih hidup dan sudah punah di seluruh dunia


Harimau atau macan (Panthera Tigris) tergolong dalam kerajaan hewan dalam filum chordate (mempunyai saraf tulang belakang),sub-sub vertebrata (bertulang belakang),kelas mamalia (berdarah panas,berbulu dengan kelenjar susu),pemakan daging (carnivora),keluarga Felidae(kucing),genus panthera,spesies tigris(harimau).

Harimau tersebar luas di Asia,mulai dari Turki kearah timur. Populasi terbanyak terdapat di Asia Tenggara. Harimau biasanya memburu mangsa yang agak besar seperti rusa,kijang,babi,kancil,
tetapi juga akan memburu hewan kecil seperti landak apabila mangsa yang agak besar itu tidak ada.
Ada Sembilan subspecies harimau dalam genus panther. Enam di antaranya masih hidup pada masa sekarang. Tiga subspecies harimau selebihnya telah dianggap punah secara resmi. Berdasarkan warna harimau dapat dikelompokan menjadi 4 kelompok,harimau warna normal(normal tiger),harimau putih berloreng(white tiger),harimau putih seluruhnya(pure white tiger) dan harimau warna emas (golden tiger).


A.Subspesies Harimau yang masih Hidup

1. Harimau Siberia (Panthera tigris altaica) juga dikenal sebagai amur,Ussuri,Harimau Timur laut China,atau harimau Manchuria. Harimau Siberia tinggal di kawasan hutan hujan dan padang rumput china,korea utara,dan Asia Tengah di Rusia. Harimau ini fisiknya paling besar diantara subspecies yang masih hidup.Harimau Siberia adalah hewan yang terancam punah. Pada awal tahun 1900-an,Harimau Siberia masih dapat ditemukan di sepanjang semenanjung korea,barat laut Mongolia,tenggara rusia,dan barat laut tiongkok. Kini,subspecies ini telah hampir punah total dari korea selatan dan kebanyakan hidup di sebuah wilayah kecil di sebelah selatan timur jauh Rusia(kawasan Amur-Ussuri di Primorye dan Khabarovsk,sebuaah tempat dimana Harimau Siberia dan Macan tutul amur sedang dilindungi). Tinggal sedikit yang masih hidup di Manchuria dan Korea Utara.

2.Harimau Bengal(Panthera tigris tigris),terdapat di kawasan hutan hujan dan padang rumput Bangladesh,Bhutan,RRC,India,dan Nepal. Hanya pada Harimau Bengal ini terdapat gen putih. Harimau putih ini bukan berarti harimau albino kaena terdapat loreng juga.

3.Harimau Indochina (Panthera tigris corbetti),terdapat di kawasan hutan hujan dan padang rumput Malaysia,Kamboja,RRC,Laos,Myanmar,Thailand,dan Vietnam.

4.Harimau Tiongkok selatan (Panthera tigris amoyensis),tinggal di kawasan hutan hujan dan padang rumput tengah dan barat RRC. Juga sering disebut Xiamen atau amoy tiger.

5. Harimau Sumatera (Panthera Tigris Sumatrae),tinggal hanya di kepulauan Sumatera,Indonesia. Harimau ini fisiknya paling kecil di antara subspecies yang masih hidup. Harimau Sumatera Jantan memiliki panjang kira-kira 92 inci dari kepala ke buntut dengan berat 300 pon. Betinanya rata-rata memiliki panjang 78 inci dan berat 200 pon.Belang harimau Sumatera lebih tipis daripada subspecies harimau lain. Subspesies ini juga punya lebih banyak janggut serta surai dibandingkan subspecies lain,terutama harimau jantan. Ukurannya yang kecil memudahkannya menjelajahi rimba. Terdapat selaput di sela-sela jarinya yang menjadikan mereka mampu berenang cepat. Harimau ini diketahui menyudutkan mangsanya ke air,terutama bila binatang buruan tersebut lambat berenang. Bulunya berubah warna menjadi hijau gelap ketika melahirkan.

6. Harimau Malaya Harimau Malaya (Panthera Tigris Jacksoni) tinggal hanya di semenanjung Malaysia.


B.Subspesies Harimau yang Sudah Punah

1.Harimau Caspian (Panthera tigris virgata) telah punah sekitar tahun 1950-an. Harimau Caspian ini pernah berkeliaran di kawasan hutan hujan dan padang rumput Afganistan,Iran,Mongolia,Turki,dan kawasan Asia Tengah Rusia.

2. Harimau Jawa (Panthera Tigris Sondaica) telah punah sekitar tahun 1972. Harimau Jawa pernah berkeliaran di kawasan hutan hujan pulau Jawa,Indonesia. Harimau Jawa berukuran kecil dibandingkan jenis-jenis harimau lain. Harimau jantan mempunyai berat 100-141 kg dan tingginya kira-kira 2,43 meter. Betinanya berbobot lebih ringan,yaitu 75-115 kg sedikit lebih pendek dari jenis jantan.


3.Harimau Bali(Panthera Tigris Balica) telah punah sekitar 1937. Harimau Bali pernah berkeliaran di kawasan hutan hujan kepulauan Bali,Indonesia.

0 komentar:

Posting Komentar